Fejléc menü

Mozaikok az Omo-völgyi törzsek életéből - 3. rész


 

Suli gondok

A gyerekek a szerepeket szüleiktől, testvéreiktől tanulják meg. Sokszor a törzsek korcsoportokra vannak osztva születésüktől fogva. A mursziknál pl. dongaj korosztály a kisebb fiúké, a terikhez tartoznak, amíg feleséget nem választanak maguknak és megnősülnek. Ebbe a korosztályba tartozó fiúk vigyáznak a marhákra, botpárbajokon vesznek részt, és a falun kívül élnek a csordával. A bara korcsoportba az öregek tartoznak, akiket az alatta lévő korcsoportok tagjai nagyon tisztelnek. A szerepek, feladatok tehát ki vannak osztva korcsoportokra a férfiaknál, és persze az ezzel való felelősség is: döntéshozatal a baráknál, vagy a legfontosabb gazdasági elem, a marhák őrzése a teriknél. Így mindenki meg tudja tanulni a saját korának megfelelő feladatait a társadalmi elvárásnak megfelelően.
A nők társadalmában sokféle tanulási forma alakult ki. A karók nem dolgoztatják a lányokat addig, amíg férjhez nem mennek. Csak a vízhordást és a magok őrlését bízzák rájuk. A bashadáknál éppen fordítva, sokat dolgoztatják a gyerekeket pici koruktól fogva, hogy jól megtanulják a háztartás csínját-bínját. Az első törzsnél a nők teste számít a párválasztásnál, nem „fáradhat el" a házasságra, a másik törzsnél a kezükön lévő bőrkeményedés, a vízhordástól púpos hát alapján mondják a lányokra, hogy jó asszony lesz belőle, nem fogja majd verni a férfi a tudatlansága miatt. Ebből az összehasonlításból is látszik, hogy a tanulásnak két színtere van, a látens tanulás és a tapasztalati alapú utánzásos tanulás.
A gyerekek a napi teendőket az otthonukban el tudják sajátítani, de a világról alkotott elképzelésük nagyon függ a törzs kapcsolataitól. A szomszédos törzsek szokásait harcokban, kereskedelmi kapcsolatokban, illetve házasságok révén ismerhetik meg. A globális világról alkotott elképzelésük viszont attól is függ, hogy mennyire találkoznak idegen kultúrákkal (amhara vagy nyugati turisták), illetve járnak-e iskolába. Az iskolába járás problémájával nagyon szemléletesen foglalkoznak Cseke Eszter és S. Takács András (On the Spot – Esther, a törzs lánya) filmjei.
A gyerekeket nem mindig engedik iskolába, hiszen a hagyományos feladatokat (vízhordás, nyájak őrzése, ételkészítés) el kell látniuk, és a család nem szereti, ha elmennek tőlük a faluból távoli kollégiumba. A másik probléma alapvetően az, hogy a tanult diákok sokszor nem mennek vissza a törzshöz, hanem maradnak a városokban vagy éppen külföldre mennek. Sokszor csak az általános iskolába engedik a nebulót, hiszen ha középiskolába járna, már nem tudna minden nap hazamenni. Nehezen összeegyeztethető az iskolában szerezett tudás és az, amit otthon, a mindennapos túlélésért kell tudni. Tetézi a problémát az is, hogy sok törzsnek nem volt írásbelisége (a murszi-amhara-angol szótár 2008-ban készült), a tudás szájhagyomány útján terjed akár napjainkban is.
Meglátogattunk Turmiban egy az Omo-völgyi törzsek látogatásához legjobb kiindulási pontjában lévő iskolát. Turmi egy kisváros, poros utcákkal, három év alatt semmit sem változó „hotellel", kisbolttal. Az iskola a város szélén található, nagy kék kerítés veszi körbe. Felpakolva tanszerekkel (tollak, festékek, vonalzók, ceruzák, füzetek stb.) léptünk be az iskola kapuján. Már volt tapasztalatunk egy másik, észak-etiópiai (amhara) kis vidéki iskola meglátogatásából, így kíváncsiak voltunk a helyi iskolára is. Az épületek, udvar elrendezése nagyon hasonló volt, vagyis egyszintes, hosszú épületben több, egymás mellett lévő tanterem van, nagy, tágas udvarral. A mosdóhelyiség kis épület, de van! Igaz víz alig csordogál a csapból. Az igazgatói irodába mentünk, ahol az iskola vezetője bemutatta az iskolát grafikonok segítségével. Azonban nem számítógépen néztük az adatokat, hanem a falon. Hatalmas poszterek ábrázolták tematikusan és időrendben a gyerekek eredményeit, a tantárgyak átlagait, a gyereklétszám alakulását. Az igazgató nagyon büszke, hogy egyre több gyerek jön iskolába, csak sajnos nagyon kevés felszereléssel, ezért igen örült az adományunknak.

cikk_5108_22abra_turmi.jpg

Az iskola legfurcsább részének nem a tantermek bizonyultak, amelyek falán alig volt valami az omló vakolaton kívül, hanem a fantasztikus udvar. Szavannán vagyunk, ne felejtsük, a csapadék nagyon kevés, így az udvar egy nyitott könyv a tanuláshoz! Az udvar több tantárgyra van „felosztva", van földrajzi rész, ahol a Naprendszerrel ismerkedhetnek, van matematikai rész, ahol a térformákat, műveleteket mutatják be, vagy testnevelés rész, ahol a játékszabályokat, játéktereket ismerhetik meg, biológia, ahol a virág és a sejt felépítését modellezik.
Az iskola falait is használják: jelmondatokat, motivációs üzeneteket írtak fel a tanulás megkönnyítésére és a távlati célok megfogalmazására a diákoknak. A falakon akár egy állat belső szerveit is lehet tanulmányozni. Minden modell nagyon szemléletes, sok feliratozva, angolul is!
A gyerekek – mint minden iskolában – nagyon kíváncsian viselkedtek, bátran kérdeztek, ügyesen mutogatták el a mondanivalójukat. Az énekórát a szabadban tartották, persze egyből vége lett a rendnek, amikor felfedeztek minket, inkább produkálták magukat, táncoltak. 470 kisdiák tanul itt, egy évfolyamon akár 80 diák ül az iskolapadban. A tanítás 08:30 órakor kezdődik és délig tart. Az igazgató sajnálkozva mondta, hogy a tehetséges tanulók közül sem sokan tanulnak tovább. A nyelvekre, főleg az angol tanítására nagy súlyt fektetnek (emlékezzünk a sok angol feliratra), hiszen ha nem is tanul tovább a gyerek, akkor is jó idegenvezető lehet a törzseknél, ami a fiatalok számára egyre vonzóbbá váló foglalkozás. Sokszor tapasztaltuk, hogy a helyi vezetőnk bemutatta a családját, akik még tradicionális életet élnek, viszont ő már a városban lakik.

Én elmentem a vásárba...

Útjaink során azt tapasztaltuk, hogy az emberek állandóan vándorolnak. Néha céltalannak tűnően, mikor egy hosszú úton poroszkált valaki egyedül, csomag, állat nélkül. Azonban a jövés-menésnek iránya van: egymás táborait látogatják (marhák ellenőrzése a mursziknál), rokonlátogatások, a marhatábor és a falu közötti járkálás, a turisták által látogatott falvak felkeresése kis bevétel céljából. Mégis a legtöbb embert mozgató vándorlási irány a piac. Meghatározott napokon rendezik a különböző településeken (Key Afar, Dimeka, Turmi). Minden törzsnek kialakult piacrendje van, ahová akár hosszú gyaloglás árán mennek el állataikkal vagy éppen a többi törzstag által igényelt hosszú „listával".
A piacokon folyik az alkudozás, a cserebere, de ma már a pénz is jelentős szerepet kap a vásárlásoknál. Nagyon érdekes volt megfigyelni, hogy mit vesznek, a nők hogyan alkudoznak és próbálgatják a cipőket, vesznek hajfestéshez agyagot, edényeket, testdíszeket.

cikk_5109_26abra_key_afar_piac.jpg

A férfiak kihasználják a piac adta lehetőségeket egy kis beszélgetésre, sokszor csoportba verődve várják a liszteszsákok lepakolását a teherautóról. A piacon lehet a legjobban megismerkedni a helyi törzsek tagjaival, hiszen a helyiek ilyenkor fesztelenül mászkálnak, nem pózolnak a turisták kedvéért. Sokan hosszú gyaloglás árán tudnak eljönni a piacra, ezért itt a kocsma a legfontosabb létesítmény. Műanyagkannákból méregetik a sörszerű italt, az emberek pedig törzsi hovatartozástól függetlenül ülnek kis fából készült „sámlijukon" (ami egyben alváshoz használt fejtámla is) és kortyolgatják a nedűt. Persze meleg van, jól csúszik az alkoholtartalmú ital és így a hangulat is egyre emelkedettebb lesz a nap vége felé. Közben beszélgetnek, amely a hírek terjedésében nagyon fontos, hiszen ezek a törzsek sokszor elszigetelten élnek egymástól, a városoktól, és így itt ismerhetik meg a „világban" történt eseményeket.
A piacon feltűnt, hogy a férfiak mindennapi viseletéhez hozzátartozó Kalasnyikov géppisztoly nélkül látjuk a férfiakat vásárolgatni, kocsmázni. Gyorsan kiderült, hogy a városokba, piacra fegyvert nem szabad behozni, így a város határában helyezik biztonságba fegyvereiket, a béke fenntartása érdekében. A fegyvereket általában Dél-Szudánból szerzik be és a marhacsordák őrzésére használták eredetileg, de ma már kisebb konfliktusokban is el-el sül a fegyver, ezért tiltották ki a városokból. A gépfegyver a menyasszony családjának szánt adomány részévé is vált éppen úgy, ahogy a csorda. Ha már házasságról írok, akkor a piac egy speciális funkcióját is meg kell említenem. A férfiak és a nők sokszor egymással szemben állnak, néha megérintik finoman egymást, mosolyognak, ismerkednek egymással, és ezt a mozdulataikból igen jól látni, ha nem is halljuk, értjük a párbeszédet. A piac ugyanis fontos szerepet tölt be a párkeresésben is. A törzs több klánból is állhat, egy falun belül sokszor nem engedélyezett a házasság, nehogy beltenyészet forduljon elő. Ezért a fiúknak párt kell keresni más faluból vagy más, kulturálisan közel álló törzsből, amelynek legjobb helyszínt a piac ad. Itt találnak egymásra a leendő szerelmesek, itt folyik a flört, az udvarlás.
Ezeken a piacokon azért is szeretek nézelődni, mert kézbe foghatjuk azokat az emblematikus tárgyakat, amelyeket a helyiek használnak. Ilyen a hamer első és második feleségek nyaklánca, a tökfödő, a kalabas, amelyben különféle folyadékokat raktároznak.
A helyiekkel igazi kapcsolatba kerülni a magunkfajta utazóknak nagyon nehéz, hiszen a falvakban a helyiek a turistáknak „szerepelnek", és megtapasztalták, hogy a fényképezésért, látogatásért, táncért, szokások bemutatásáért lehet pénzt kérni, a turisták gazdasági erőforrássá váltak számukra. Persze még ezzel a kompromisszummal is beleláthatunk a törzsek életébe, megmutatják szállásaikat, megismertetnek a mindennapi szokásaikkal. Az Omo-völgyétől kicsit távolabb élő, már korábban említett dorzéknél együtt készítettük el kenyérszerű ételüket, a kocsót hamisbanánból, miközben megismerkedtünk az összes munkafolyamattal. Betekintést nyertünk a fazekas mesterség fogásaiba és a fonalkészítés és a szövés folyamatába is.

cikk_5110_29abra_dorze_falu.jpg

Ha a falvakban a kunyhók között sétáltunk, akkor több tucat gyerek fogta vetélkedve a kezünket, és szívesen tanultak meg tőlünk magyar népi játékokat is. Érdekes jelenet volt, amikor egy defekt miatt megállni kényszerültünk egy kihalt földúton, és ki tudja honnan, hamer férfiak kerültek elő Kalasnyikovokkal a vállukon, amiket hamarosan felakasztottak az út menti akáciafára és egy kis „rábeszélés" (ami mutogatáson alapult) után beálltak közénk röplabdázni. Elmondásuk szerint még sohasem labdáztak, de nagyon gyorsan beletanultak és a végén a labdát el is kérték maguknak.
Azt hiszem nagyon fontos megtanítani diákjainknak a sokféleség elfogadását, és a hagyományok tiszteletét akkor is, ha meglátogatunk egy törzsi közösséget, vagy bárhol kapcsolatba kerülünk tagjaikkal. Vannak általános szabályok, viselkedési normák, amelyeket érdemes megtanítani diákjainknak, hiszen ilyen szituációkkal itt Európában kevéssé találkozhatnak. A földrajz tantárgynak tehát nagyon nehéz, de nemes feladata van, bonyolult természeti és társadalmi összefüggések megmutatása, miközben érzelmileg is neveljük diákjainkat. Az Omo-völgyben élő emberek története, élete, nehézségei a globalizálódó, változó világunkban alkalmat adhat küldetésünk teljesítésére nekünk, tanároknak.

A cikk és a képek (kivéve a nyitó kép) szerzője: Vasváry Kinga
Megjelent a GeoMetodika A Magyar Földrajzi Társaság
szakmódszertani folyóiratában
Az eredeti cikk a www.geometodika.hu oldalon ITT látható.

Cikkek szűrése

Legújabb cikkek

  • Üzbegisztán, a csodák országa, ahol imádják a magyar turistákat
  • Puglia építészeti stílusai: A leccei barokk gyöngyszemei
  • Üzbegisztán elvarázsol
  • Hobbitfalva - Ahol a mese valósággá válik
  • Üzbegisztán alulnézetből - egy rendhagyó utazás tanulságai 1.

Legkedveltebb cikkek

  • Zanzibár legjobb strandjai
  • Endrei Judit - A titokzatos Peru 2. rész
  • Endrei Judit - Nagy Péter városa: Szentpétervár 1. rész
  • Aeroflot - Kelet-Európa legnagyobb légitársasága
  • Bosdalafossur - A Feröer-szigetek óceáni vízesése

Ajánlott utazások


Garantált indulás!
Garantált indulás!
Garantált indulás!
Garantált indulás!
Kis létszámú csoport
Norvégia

Az Aurora borealis titkai

5 nap / 4 éj
2025.02.13-2025.02.18
összesen 3 időpontban
710 000 Ft/fő
Kis létszámú csoport
Albánia

Albánia legszebb vidékein

8 nap / 7 éj
2025.05.14-2025.05.22
összesen 5 időpontban
535 000 Ft/fő
Különleges ajánlat
Garantált indulás!
Garantált indulás!
Garantált indulás!
Garantált indulás!
Garantált indulás!
Garantált indulás!
Garantált indulás!
Garantált indulás!
Garantált indulás!
Garantált indulás!
Garantált indulás!
Garantált indulás!
Garantált indulás!
Kis létszámú csoport
Üzbegisztán

A Selyemút nyomán Üzbegisztán

9 nap / 7 éj
2025.03.09-2025.03.18
összesen 14 időpontban
760 000 Ft/fő
Kis létszámú csoport
Mianmar (Burma)

Ázsia lelke – A titokzatos Burma

13 nap / 10 éj
-2025.01.15
összesen 0 időpontban
0 Ft/fő
Kis létszámú csoport
Franciaország

Bordeaux - bor és kultúra

4 nap / 3 éj
-2025.01.06
összesen 0 időpontban
0 Ft/fő

Hírlevél feliratkozás

Iratkozzon fel hírlevelünkre egyedi, exkluzív ajánlatokért!

Elismeréseink

Nőklapja 2023