Részletes program
1. nap: A Lappföld (Sápmi)
Találkozás a Liszt Ferenc reptéren. Elrepülés Narvikba, átszállással. Menet közben vázlatos felkészítés a három skandináv országra és Oroszországra kiterjedő Lappföld (Sápmi)határairól, földrajzáról és természeti sajátosságairól. Néhány szemelvény Lappland (svéd lappföld), Lapland (finn lapföld) és Finnmark (norvég lappföld) múltjából, lakosai, a számik mai életéről, körülményeiről. Megérkezés Narvik nemzetközi repterére az esti órákban, majd utazás a szállodánkba.
Szállás: Narvikban
2. nap: Narvik és fjell-jei
Reggeli után indulás a város feletti Fjellheisstasjonen felvonó állomásra. A 14.000 lakosú Narvik (óészaki nyelven Knarravík, vagyis a hajók öble) a 78 km hosszú és több, mint 500 m mély (!) Ofotfjorden-fjord partján épült, festői földrajzi fekvésű érckikötő – minden irányból 1.500 – 1.700 m magas hegyekkel és platókkal körbevéve. A város felett tornyosuló Fjellheisstasjonen-re néhány perc alatt juthatunk fel felvonóval, s szép idő esetén belátható innen Nordlandkormányzóság (38.500 km2) szinte minden hegyvonulata és szigete. Séta közben néhány szó a tőlünk 200 km-re délre lévő Északi-sarkkör skandináviai területeiről, illetve a rendkívül ritkán lakott Nordland (kevesebb, mint 10 fő/km2) népesség viszonyairól. A skandináv típusú gleccserek és platók (fjellek) természetföldrajzának megtapasztalása. Délutáni utazás az 1.700 m feletti Frostisen fjell tövéhez. A csoport döntése és erőnléte alapján túra az azonos nevű Frostisen-gleccser nyelvéhez. Útközben néhány szó a Golfáramlat áldásos éghajlat módosító hatásáról, s hogy hogyan válhatott Narvik a kirunai és gällivarei ércbányák (mindkettő svéd) fő kikötőjévé. Szállás: Narvikban
3. nap: Átkelés a Skandináv-hegység főgerincén; az Abisko Nemzeti Park völgyei
Reggeli indulással utazás a Skandináv-hegység főgerincéhez, a norvég-svéd határra. Menet közben rövid fotószünetek a legszebb pontokon, ismertetővel az 1.700 km hosszúságú magashegység földtörténeti kialakulásáról, az utolsó jégkorszak máig látható jelenségeiről. Az Északi-sarkkörtől északra eső hegyvonulatok topográfiájának rövid ismertetése, különös tekintettel „Svédország teteje”, a Kebnekaise (2.111 m) és „Finnország teteje” a Haltitunturi (1.324 m) hegyeire. (Utunk mindkét hegy tövében elhalad.) Rövid séta és pihenő Svédország téli-nyári sífővárosában, az örökkön havas Riksgränsen-ben, majd továbbutazás a hatalmas U alakú völgyeiről és hegyvidéki tundráiról híres Abisko Nemzeti Parkba. A nemzeti parkot 1909-ben alapították, a sarkvidéki természet tanulmányozása (és megóvása) céljából, az Abisko Scientific Research Station ma is Svédország egyik legfontosabb kutatóállomása. A park emlősállományának legismertebb tagjai a jávorszarvasok, de látni itt rénszarvascsordákat, sőt szerencsés esetben rozsomákot, sarki rókát, sőt hiúzt is. 2,5 órás túra a nemzeti parkban, rövid látogatással a 440 km (!) hosszú Kunsgleden túraútvonal kezdőpontjánál. Vezetés Norbotten-megye és Svédország legészakabbi városába, Kirunába. A 18.000 lakosú „Hófajd város” (Kiruna jelentése lapp nyelven) Skandinávia legfontosabb vasércbányászati központja. A városba érkezés után látogatás a híres Kiruna kyrkában, az ország egyik legkülönösebb fatemplomában, majd „nézelődés” a gazdagságot hozó, de szigorú indusztriális környezetben. Vázlatos áttekintés a kirunai vasérc bányászatáról, értékéről, stratégiai szerepéről a II. Világháborúban – illetve, hogy miért süllyed el a régi város, s miért kell újat építeni – egy új helyszínen.
Szállás: Kirunában
4. nap: Utazás Finnország tetején
Reggeli után vázlatos áttekintés a „két” irdatlan Lappföld, a több, mint 109.000 km2 méretű Lapland (Svédország) és a több, mint 100.000 km2 méretű Sápmi (Finnország) természeti viszonyairól, majd utazás a „két” irdatlan Lappföldön át. A Svéd Lappföld népsűrűsége 0,8 fő / km2, ezzel Földünk egyik legritkábban lakott vidéke. A szórványosan megtelepült közösségek mindegyike rénszarvastartásból él. Fotószünetek, ahol a táj, vagy a rénszarvas helyzet úgy követeli. Ebéd tarisznyából a ligetes tundra nyílt ege alatt. A finn határ átlépése Kaaresuvanto-nál, majd utazás Sápmi legészakibb területén, a szinte lakatlan Enontekiö tundráján, a Halti-fjell irányába. A 8.400 km2 méretű Enontekiö (számi nyelven Eanodat) „Finnország teteje”, egyetlen, a Skandináv-hegységre felkapaszkodó kerülete. Utazás a festői Könkämäeno-folyó mentén, rövid pihenőkkel. Késő délutáni érkezés a 114 fő lakosságúra duzzadt Kilpisjärvi városkájába. Szállásaink elfoglalása. Pihenőnk megkezdése, vagy fakultatív sétánk megkezdése az azonos nevű, óriási tó partján, illetve a számik ikonikus hegye, az 1.029 m magas Saana „bálnahátára.” A végtelen panorámák, a Halti-fjell kúphegyei látványának élvezete az éjféli nap alatt.
Szállás: Kilpisjärvi-ban, „Finnország tetején”
5. nap: Skandinávia vadvilága; A legendás Stetind lábaitól a Vestfjorden hullámain át
A napi utazás hossza: 410 km, 7 óra vezetés és 2 kompozás, összesen 2,5 óra hosszan)
Kora reggeli indulással utazás Skibotndalen festői völgyében a Storfjorden-fjord partvidékére, a finn-norvég határ átlépésével. A Lyngen-Alpok égbeszökő gerinceinek fotózása, majd felkanyarodás a Tamokdalen örök hófödte csúcsai vidékére. Rövid pihenő a Målselvfossen-vízesés kristálytiszta vizénél, majd utazás a Polar Park Arctic Wildlife Center vadasparkba. Közös séta az Atktisz vadvilágát bemutató parkban, különös tekintettel a ragadozók kifutóira (erdei farkas, rozsomák, skandináv hiúz, barnamedve). Utazásunk folytatása délre, a Salangsdalen jégformálta völgyében, Norvégia „nemzeti hegye” a Stetind lábaihoz. A sokáig megmászhatatlannak hitt, a tengerből kiemelkedő 1.392 m magas csúcs igazi természeti csoda. Formája, egy obeliszkben végződő, lecsiszolt gömb-piramis a fotósok sokaságát „hívja” a 827-es út kilátópontjaira. A rendelkezésre álló időtől függően, a legjobb megfigyelő pontok keresése, rövid sétákkal. Átutazás a Stetindtunellen-alagúton, majd „visszafjordulás” a Vestfjorden-fjord partjára, Skarberget kikötőjébe. Félórás utazás kompon Bognes városkájába, majd vezetés Hamarøy-félszigetének csücskébe, Skutvikba. 2 órás hajózás a Vestfjorden hullámain át a Lofoten-szigetekre, Svolvaer városába. Útközben a drámai szépségű szigetek és hófödte csúcsok fotózása, szerencsés esetben bálna megfigyeléssel.
Szállás: Kabelvåg körzetében
6. nap: A vikingek emlékezete; a Norvég-tenger aranya
Reggeli után rövid áttekintés a teljes egészében az Északi-sarkkörtől északra elhelyezkedő, összességében 1.227 km2 területű szigetek kivételes természeti szépségeiről és értékeiről. A szigetek elnevezése óészaki nyelven Lófót, aminek jelentése: a hiúz lába. A Lofoten-szigetek csoportjainak mai beosztása, É-D irányban: Austvågøy; Gimsøy; Vestvågoy; Flakstadøy; Moskenesøy; Værøy és Røst. Programunk az utolsó kettő, emberek által nem lakott, madárszikla övezet kivételével minden helyszínt végiglátogat. (!) Vezetés a kabelvågi Lofotakvariethez, a tengeri akváriumhoz. A közös látogatás után utazás az első lélegzetelállítóan gyönyörű halászfaluba, Henningsvær-be. A hihetetlenül meredek, a tengerből tornyosuló hegyek, a színpompás házak és a festői halászkikötő látványának élvezete, rövid szabad programmal. Utazás a Lofotr Viking Múzeumba. Látogatás a több mint 1.000 éves (83 m hosszú!) törzsfői hosszúházban, ismerkedés a viking kor (VII-XI. század) életkörülményeivel. Néhány saga a viking felfedezőkről, hogyan jutottak el a norvégok a Feröerszigetekre, Izlandra, Grönlandra és Új-Foundlandra (Kanada). Hazaúton séta Svolvaerben, a Lofote fővárosában. Fakultatív túra a Svolvaer Fløya kilátópontjára, a város fölé.
Szállás: Kabelvåg körzetében
7. nap: Az Arktisz talán legszebb szigetei
Sokan állítják, hogy a Lofoten-szigetek Skandinávia legszebb szigetei. Mások meg azt, hogy Földünk északi tájainak legszebb szigetei. Kinek lehet igaza? A mai napon ennek járunk utána, a képeslapszerűen szép halászfalvakban, végig a Vestfjord vizei mentén: Látogatás Nusfjord „hegyek közé préselt” kicsiny kikötőjében. Hamnøy horogszerű félszigeténél átlépés a szigetperemi mégapróbb szigetek és hidak útszakaszára. Sakrisøya és Olenilsøya kystfort halszárítóinak megtekintése, rövid séták s rácsodálkozás az egekig nyúló tűhegyes csúcsok világára. Utazás az Olaf király útján (E10) Å városkájába, az út- és szigetek végére. Séta az Å Utsiktspunkt végponthoz. Közös látogatás a Norvég Halászfalu Múzeumban, majd látogatási lehetőség a Lofoten Szárított hal Múzeumban. Visszautazás a legszebb norvég településként is titulált Reine-be. Közös séta, majd szabadidő. 3 órás túra lehetőség a legendás Reinebringen kilátópontra. Visszaérkezés a szállásunkra az esti órákban.
Szállás: Kabelvåg körzetében
8. nap: Ahol az óceán és az ég találkozik
Reggeli után utazás Eggum-ba, a Norvég-tenger partvidékére. Ismertető a terepen a Norvég-tenger és az Atlanti-óceán északi medencéjének vízrajzáról. Séta az óceánparton. Utazás az óceán vize felett a Fredvang hidakon. Túrák a rendkívül ritkán lakott Haukland és Uttakleiv partszakaszok fehér homokos strandjain. Választható 1-2 órás séták a legszebb kilátópontokra, jelzett ösvényeken. A viking leszármazottaknak séta a vízben, esetleg úszás… Esti visszaérkezés a szállásra.
Szállás: Kabelvåg körzetében
9. nap: Trollfjorden hajózás; Møysalen árnyékában
A mai délelőttön két különböző program között választhatunk: 1./ Kései ébresztő, pihenő a szálláson, majd szabadidő és vásárlási lehetőség Svolvaerben vagy 2./ 3 órás fakultatív hajókirándulás a Trollfjordban. A Ratsundet-szorosból kiágazó Trollfjorden Norvégia legkisebb, s mégis egyik legismertebb fjordja. A 3 km hosszúságú, 70 m mély fjord, helyenként csak 80 m (!) széles, oldalaiban függőleges falakkal és 1.000 m magasságot meghaladó, állandóan jeges és havas csúcsokkal, mint pl. a Higravtinder (1.191 m), vagy a Trolltinder (1.045 m). Érthető módon, a fjord partjain nincsenek utak vagy települések, ez a ragadózó madarak paradicsoma. Él itt fehérfarkú rétisas, kőszális sas, északi sólyom és vándorsólyom is. A hajókirándulás része a fjordba való eljutás, a fjordon történő áthajózás és szerencsés esetben a frissen fogott halakkal történő sas etetés is. Délután közös utazás a Møysalen Namzeti Park hegyeihez. A Himnøya-szigeten található alpesi vonulatok szinte Alaszka hangulatát idézik, a tengerből kiemelkedő 1.200 m magas falakkal. A rendelkezésre álló időtől függően fotózás, esetleg rövid séta, majd utazás az Ofotfjorde-fjord mentén a reptér melletti szállodába. Szobáink elfoglalása este.
Szállás: Reptéri szállodában
10. nap: Pannónia visszavár…
Reggeli után nagyon rövid transzfer a reptérre. Elrepülés Oslo-ba és érkezés a délelőtti órákban. Átszállással megérkezés a Liszt Ferenc reptérre esti órákban.
A programok és a szálloda változtatásának jogát irodánk fenntartja!
Fontos információk:
Tervezett menetrend (változhat):
Norwegian
Budapest - Oslo 12:30 - 15:00 DY 1551 / Kb. 2ó 30p
Oslo - Harstad/Narvik 17:55 - 19:35 DY 366 / Kb. 1 ó 40p
Harstad/Narvik - Oslo 06:35 - 08:20 DY 365 / Kb. 1 ó 45p
Oslo - Budapest 09:30 - 11:50 DY 1552 / Kb. 2ó 20p
FONTOS! A légitársaság végzi a csoport ültetését a járatokra. Minden esetben kérjük, hogy az ülőhelyre vonatkozó egyéni kéréseiket (ablak, folyosó, stb.) legyenek szívesek a check-in pultnál jelezni.
Utazás Norwegian járattal
Utasaink a fedélzetre ingyenesen személyenként 1 darab kézipoggyászt vihetnek fel, mely általánosan max. 10 kg súlyú lehet és max. 55 x 40 x 23 cm nagyságú. A kézipoggyászon felül feladható az előzetesen meghatározott 1 vagy 2 db. max. 23 kg-os bőrönd is.
Forrás/ további információ: https://www.norwegian.com/us/
Utazás hagyományos légitársasággal (általános információk)
Amennyiben rendelkezik az adott légitársaság(ok)ra érvényes törzskártyával, kérjük feltétlen jelezze felénk a foglalás során. A kártyaszámot a foglalásban rögzítjük és így nem vesznek el a mérföldek.
Kényelmi szempontú ülőhelyválasztás esetén (ülőhelyek nagyobb lábtérrel / vészkijárat közelében) a légitársaság előzetesen megszabhat feltételeket (mint például az angol nyelv ismerete, fizikai alkalmasság az ajtó kinyitására). vészkijárat közeli üléseket családosok részére (gyermekkel, babával utazók) nem tudunk biztosítani felár ellenében sem.
Ingyenes ültetés esetében a légitársaságok “standard” típusú ülőhelyeket biztosítanak.
Esetlegesen előforduló géptípus csere esetén nem garantálják az azonos jelzéssel/számmal ellátott ülőhelyet.
Egyes járatokon az ültetés csak felár ellenében kérhető (ilyen igényüket kérjük jelezzék előre)!
Olyan úticélok esetében, ahol az adott országban belföldi járaton is utazunk, az igénybevenni kívánt járatok/légitársaságok szabályzata egymástól eltérő lehet. (pl. poggyász méret/súlyhatár). Részeteket az aktuális utastájékoztató tartalmazni fogja.
Nehezen mozgó/mozgáskorlátozott utasaink részére a hagyományos légitársaságok tolószéket tudnak biztosítani, mellyel az utas repülőtéri közlekedését/átszállását segítik a jegykezeléstől a kapuig. Kérjük ilyen igényét szíveskedjen előre jelezni.
A fedélzeti ellátásban a légitársaságok között eltérés lehet. A standard ételkínálat mellett az alapvető érzékenységeknek illetve elterjedt étkezési szokásoknak megfelelő ételek közül tudunk választani. Különleges ételrendelés esetén (vegán, laktóz-,gluténérzékeny, diabetkus stb.) a menük nem keverhetők. Előfordulhat, hogy néhány úticél esetében különböző okokból korlátozott (pl vallási okok) ételkínálattal találkozhatunk. Egyes - jellemzően rövidtávú járatok - előfordulhat, hogy fedélzeti ellátás nincsen, vagy fizetős szolgáltatás.
Biztonsági okokból szúró-, vágóeszköz, manikűrkészlet valamint 1 dl-nél több folyadék szállítása csak a feladandó poggyászban lehetséges.
Társítási garancia
A társítási garancia logóval feltüntetett utak esetében nem kell egyágyas felárat fizetnie az utasnak, ha nem sikerül mellé utas társat találnunk.
Feltételek:
- Legkésőbb 2 hónappal az indulást megelőző időpontig szükséges jelentkezni. (Az ettől eltérő esetek egyenként, külön elbírálás alá kerülnek.)
- A körutazáson TÖBB hely is legyen még szabadon. (Vagyis: az utolsó helyre társítási garanciával nem lehet jelentkezni.)
- Társítási garanciával való jelentkezés esetén a szobatárs személyével kapcsolatban az utasok nem határozhatnak meg feltételeket, ez esetben a társítási garanciánk érvényét veszíti. Ilyenkor az utast egyágyas szobában tudjuk elhelyezni az egyágyas felár megfizetésével. Irodánk igény szerint igyekszik lehetőséget adni arra, hogy az utastársak megismerhessék egymást. Viszont ez nem kötelező, amennyiben az egyik társítandó utas erre nem tart igényt vagy nem veszi fel kapcsolatot a másik utassal akkor ezt nem tudjuk biztosítani. Ha a megismerkedés meghiúsult, és a társítandó utas enélkül nem fogadja el a társítást, akkor a társítási garancia érvényét veszíti.
- Továbbá az utastársra vonatkozó reklamációt sajnos nem tudunk elfogadni. A megértésüket megköszönjük!
Az oldal tetején, a „Miért ez az út?” felületen keresse a társítási garancia feliratot.
Kizárólag az adott felirattal feltüntetett utaknál vállalunk társítási garanciát.
Útlemondási és BBP (betegség-, baleset-, poggyász) biztosítás
Útlemondási (storno) biztosítást minden szolgáltatás részvételi díjából számolunk. Az útlemondási biztosítás mértéke: 2,8%
Amennyiben az útlemondási és BBP (betegség-, baleset-, poggyász) biztosítást együtt rendelik meg, abban az esetben útlemondáskor az utast nem terheli önrész a következő esetekben:
Utas Covid-19 megbetegedése (ezen belül pl. indulást megelőző 14 napon belül pozitív PCR teszt eredmény esetén is), sürgősségi körházi fekvőbeteg gyógykezelése, elhalálozása, vagy a következő típusú baleseti sérülései: csonttörés, szalagszakadás, legalább III. fokú égési sérülés.
Minden egyéb esetben az önrész: 20%
A BBP biztosítás további előnye, hogy esetleges járattörlés vagy repülőgép késése esetén 150 EUR összeghatárig fedezik a légitársasági kártérítés behajtásának ügyintézési költségét, amennyiben az arra specializálódó cégen keresztül történik az ügyintézés. (Utasbiztosítás szabályzat G pontja.) További részletekről érdeklődjön kollégáinknál.
Biztosításokra vonatkozóan 2022. január 1-től az EUB Biztosító feltételei az érvényesek.
A biztosításokról bővebben IDE KATTINTVA tájékozódhat.