Részletes program
1. nap: A végtelen Jakutia határai
Elrepülés Jakutszkba a délelőtti órákban, Moszkva átszállással menetrend szerint. Útközben vázlatos áttekintés a 3.103.200 km2 területű (33 X magyarországnyi) Jakutföld természetföldrajzáról, különös tekintettel az A/ Északi sarkkör fölé nyúló területek, illetve a Jeges-óceán partvidéke és szigetei; B/Cserszkij- és Verhojanszki-hegységek vonulatai; C/ Léna-medence. Rövid magyarázat a Verhojanszki-hegység meteorológiai sajátosságairól – s hogy miért ez Földünk leghidegebb vidéke. Néhány szó a ma is csak 950.000 lakosú óriás autonóm köztársaság őslakóiról, népeiről - a jakutokról, dolganokról, evenkekről, evenekről, jukagirokról, csukcsokról és burjátokról. Éj a repülőn.
2. nap: Jakutszk, a „permafrost főváros”
Reggeli megérkezés Jakutszkba, Jakutia fő- és egyetlen nagyvárosába. Szállodai szobáink elfoglalása, étkezés, majd diskurálás a hőmérő adatai felől…
A Léna bal partján épült, mára 265.000 lakosú várost 1632-ben alapították Pjotr Beketov kozákjai. Számos bányatársaság központja (a Szaha Köztársaság rendkívül gazdag gyémánt, arany, ezüst, ón, volfrám és urán készletekkel rendelkezik – dúskáló olaj, gáz és szénmezőkkel), egészen egyedi viszonyokkal és látnivalókkal. Ez bolygónk legnagyobb permafrostra (jégre) épített városa – ahol minden pince egyben hűtőkamra is, s minden kút egyben jégkocka automata… Az évi hőingás meghaladhatja a 100 ºC-ot, ezzel is világrekordot tartva. Városnézésünk legfontosabb állomása: Permafrost Királyság hegye (Cshiskán kán trónterme, Észak Ura nagyterme); Észak Múzeuma és a Permafrost Múzeum. Napközben ebéd, illetve rövid ismerkedés a kutyaszánozás tudományával, az Ytik Kuel tó jegén, látogatással Csorcsur Muran skanzenben. A méltán világhírű Mamutok Világa Múzeumban (NEFU Mammoth Museum) közös megtekintése. Rövid összefoglaló az autonóm köztársaság északi felében életre hívott Pleistocene Park (Jégkorszak Park) működtetéséről, SCI-FI-be illő célkitűzéseiről. Este kiadós jakut vacsora, majd fakultatív vodka-kúra…Éj Jakutszkban.
3. nap: A Léna és oszlopai
Délelőtti utazás kisbuszon az UNESCO világörökségi védelem alatt álló Léna oszlopokhoz. Ismertető Szibéria legkeletibb óriásfolyama, a 4.300 km hosszú, 2.500.000 km2 vízgyűjtő területű Léna víz- és jégrajzáról. A 16-20 m mélységű, 17.000 m3/sec (!) vízhozamú folyam 150-300 m magas oszlopokat vágott a partok üledékes kőzeteibe – amik órások sorfalaként kísérik, a több mint 10 km széles (!) víz tömeget (pontosabban jégtömeget). Átkelés motoros szánnal a Léna jegén. Az őslakos jakutok nyelvén Olüöne Turük Khajalara-ként tisztelt képződmény mágikus hely, megannyi legendával, mesével. Séta a jégpáncélon, majd feljutás az oszlopok feletti kilátóteraszokra. A végtelen jeges és havas panorámák fotózása (jó látási viszonyok esetén) – a fagyos hangulat csoportos élvezetével. Az út során expedíciós ebéd. Késő délutáni visszautazás szálláshelyünkre. Éj Jakutszkban.
4. nap: Szibéria felfedezői
Reggeli után átkelés a Léna jegén, majd indulás keletre, a Verhojanszki-hegység déli előterébe, a máig vad Aldan folyó völgyébe. Menet közben igaz mesék a térség és Szibéria legfontosabb felfedezőinek életéről, expedícióiról: Jan S. Cserszkij (1845 – 1930); Vlagyimir A. Obrucsev (1863 – 1956); Alekszander M. Szibirjakov (1849 – 1933); Eduard von Toll (1858 – 1902); Vlagyimir K. Arszenyev (1872 – 1930). Félúton látogatás a Cserkehszkij Skanzenben, ismerkedés a hagyományos XIX. századi telepes életkörülményekkel. Késő délutáni érkezés Handiga majd 7.000 lakosú központjába. Néhány szó a település XX. századi eseményeiről, az 50-es években itt működött szovjet haláltáborról (gulag). Szállásaink elfoglalása. Vacsora – majd fakultatív séta lehetőségaz Aldan partjára. Szerencsés esetben farkas-üvöltés hallgatása (csak távolról) a farkas-üvöltő hidegben. Éj Handigában.
5. nap: A Szuntar–Hajata - hegységen át az Ojmajakoni - felföldre
Reggeli után egész napos hegyi utazásunk megkezdése. Felkapaszkodás a Szuntar-Hajata – hegység főgerincére, a 2.000 m feletti csúcsok beazonosításával. Fotószünetek és rövid séták a legszebb pontokon. Rövid áttekintés az Ojmjakoni – felföld és az Indigirka folyó vízgyűjtő területének természetföldrajzáról – s arról, miért ez Földünk leghidegebb lakott vidéke – miért ez az Északi – félgömb leghidegebb pontja. A Kolima út (A Csontok útja) építésének és az itt történt, emberiség elleni kommunista bűntettek szomorú históriájának rövid tolmácsolása. Pihenő a Kelet Meteorológia Állomáson, útközben ebéd. A megszámlálhatatlan csillag megfigyelése, rövid megállásaink során. Éjszakai érkezés Ojmjakonba, Földünk leghidegebb településére, a Hőmérsékleti Pólusra. Hőmérő elemezgetés… majd nyugovóra térés. Éj Ojmjakonban.
6. nap: Jakut és tunguz lékhorgász praktikák; A Lend – Lease emlékei
Reggeli után látogatás egy jakut tehenészetben. Az extrém hideghez jól alkalmazkodott, kicsiny, de bölényszerűen vaskos jószágok fotózása, majd a fajtasajátosságok rövid megvitatása a házigazdákkal. Összefoglaló a II. világháború alatti amerikai Lend-Lease programról, illetve a Northwest Staging Route működtetéséről, amikor Ojmjakon reptere volt az egyik hídfő, az ezrével érkező amerikai tankok, jeepek és harci repülők fogadására. Néhány meglepő statisztika az USA által, a háború alatt a Szovjetúniónak nyújtott dollár milliárdokról. Ebéd, majd csoportképek készítése az Északi félteke leghidegebb pontján, ahol a rekorder -71,2ºC hideget mérték. Lékhorgászat (erőnktől és kitartásunktól függően) az Indigirka jegén. Lehetőség a jakut és tunguz lékhorgász praktikák ellesésére, megtanulására. Szibériai gyermek néptánc bemutató, majd névre szóló, hitelesített Hőmérsékleti Pólus – Extrém Hideg diplomáink átvétele. Vacsora előtt fagyott végtagjaink fellazítása – majd forró fürdő. Éj Ojmjakonban.
7. nap: Sámánok nyomában Szibéria földjén
Reggeli után búcsú Ojmjakontól, majd utazás Jucsugej falujába. Útközben rövid áttekintés Diószegi Vilmos (1923 – 1972) életéről és munkásságáról, néhány gondolattal Sámánok nyomában Szibéria földjén c. munkájából. Szemelvények a török és mongol népek lovas kultúrájáról, a néhai nomád és lovas íjász életmódról. Látogatás egy lótenyésztőnél, az igen különleges „barnamedvékből és huculokból összegyúrt” vastagbundás jakut lovak mustrájával. Rövid, fakultatív lovagolási lehetőség.
Részvétel egy Algys megtisztulási szertartáson, rövid ismertető a sámánok hagyományairól – mai szerepükről. Az ősi magyar táltos hit – és a jakut sámánizmus összevetési kísérlete – Diószegi Vilmos munkái segítségével. Továbbutazás Tomtor falujába, látogatással a néprajzi- és helytörténeti múzeumban. Visszatérés a már ismert Handiga városkájába. Ismételt találkozás házigazdáinkkal. Vacsora, majd poharazgatási és beszélgetési lehetőség az iskolában tanult orosz tudásunk felelevenítésével… – sok jelbeszéddel fűszerezve. Éj Handigában.
8. nap: Kelet – Szibéria és Orosz Távol – Kelet földrajzi ABC
Kiadós reggeli után visszaindulás Jakutszkba. Menet közben rövid szemelvények Kelet – Szibéria, az Orosz Távol-Keletés az Altaidák – Bajkalidák természetföldrajzáról, népeiről – topográfiai érdekességekkel. Rövid pihenők és fotózás a legszebb szakaszokon. Megérkezés jakutszki szállodánkba a délutáni órákban. Szabadprogram és vásárlási lehetőség. Közös búcsúvacsora, a látottak értékelésével. Az est- és az utazás utolsó kérdése: Még egy vodka-kúra…? Éj Jakutszkban.
9. nap: Szibériából – Vecsésre
Korai reggeli, majd átszállással elrepülés Budapestre.
UNESCO Világörökségi helyszín
- Léna Pillérei Természeti Park
Fontos információk:
Beutazási feltételek
Folyamatosan frissülő beutazási feltételekről ITT tájékozódhat.
Várható menetrend (változhat)
Vízum
Magyar állampolgároknak Oroszországba történő utazáshoz vízum szükséges.
Mi szükséges az vízumhoz?
- Az eredeti útlevél. Az útlevél érvényességének 6 hónappal meg kell haladnia a hazaút dátumát. Új útlevél készíttetése szükséges, amennyiben szakadt oldal van az útlevélben, főleg a fényképes lapnál.
- 1 db fél évnél nem régebbi színes igazolványkép, 3,5 x 4,5 cm-es szembe nézetű (a vállak is szembe legyenek), kizárólag fehér hátterű.
- Betegség-, baleset-, poggyászbiztosítás (BBP) a teljes kint tartózkodás idejére.
További tájékoztatással kapcsolatban forduljanak kollégáinkhoz.
Társítási garancia
A társítási garancia logóval feltüntetett utak esetében nem kell egyágyas felárat fizetnie az utasnak, ha nem sikerül mellé utas társat találnunk.
Feltételek:
- Legkésőbb 2 hónappal az indulást megelőző időpontig szükséges jelentkezni. (Az ettől eltérő esetek egyenként, külön elbírálás alá kerülnek.)
- A körutazáson TÖBB hely is legyen még szabadon. (Vagyis: az utolsó helyre társítási garanciával nem lehet jelentkezni.)
- Társítási garanciával való jelentkezés esetén a szobatárs személyével kapcsolatban az utasok nem határozhatnak meg feltételeket, ez esetben a társítási garanciánk érvényét veszíti. Ilyenkor az utast egyágyas szobában tudjuk elhelyezni az egyágyas felár megfizetésével. Irodánk igény szerint igyekszik lehetőséget adni arra, hogy az utastársak megismerhessék egymást. Viszont ez nem kötelező, amennyiben az egyik társítandó utas erre nem tart igényt vagy nem veszi fel kapcsolatot a másik utassal akkor ezt nem tudjuk biztosítani. Ha a megismerkedés meghiúsult, és a társítandó utas enélkül nem fogadja el a társítást, akkor a társítási garancia érvényét veszíti.
- Továbbá az utastársra vonatkozó reklamációt sajnos nem tudunk elfogadni. A megértésüket megköszönjük!
Az oldal tetején, a „Miért ez az út?” felületen keresse a társítási garancia feliratot.
Kizárólag az adott felirattal feltüntetett utaknál vállalunk társítási garanciát.
Útlemondási és BBP (betegség-, baleset-, poggyász) biztosítás
Útlemondási (storno) biztosítást minden szolgáltatás részvételi díjából számolunk. Az útlemondási biztosítás mértéke: 2,8%
Amennyiben az útlemondási és BBP (betegség-, baleset-, poggyász) biztosítást együtt rendelik meg, abban az esetben útlemondáskor az utast nem terheli önrész a következő esetekben:
Utas Covid-19 megbetegedése (ezen belül pl. indulást megelőző 14 napon belül pozitív PCR teszt eredmény esetén is), sürgősségi körházi fekvőbeteg gyógykezelése, elhalálozása, vagy a következő típusú baleseti sérülései: csonttörés, szalagszakadás, legalább III. fokú égési sérülés.
Minden egyéb esetben az önrész: 20%
A BBP biztosítás további előnye, hogy esetleges járattörlés vagy repülőgép késése esetén 150 EUR összeghatárig fedezik a légitársasági kártérítés behajtásának ügyintézési költségét, amennyiben az arra specializálódó cégen keresztül történik az ügyintézés. (Utasbiztosítás szabályzat G pontja.) További részletekről érdeklődjön kollégáinknál.
Biztosításokra vonatkozóan 2022. január 1-től az EUB Biztosító feltételei az érvényesek.
A biztosításokról bővebben IDE KATTINTVA tájékozódhat.